Nieuwe vorm, nieuwe versie, nieuwe ideeën

Een lange tijd heb ik mijn website op de achtergrond gehouden. Dit heeft te maken met het feit dat ik nieuw werk heb gevonden en er maar weinig tijd is om te schrijven. Daarnaast merk ik dat ik minder frustratie heb, omdat ik eindelijk de onderwijsvorm heb gevonden die bij ons past, terwijl ik eerst altijd de frustratie van mij af schreef.

Momenteel werk ik op een school waar de intrinsieke motivatie van een leerling centraal staat. Begrijp me niet verkeerd: de leerlingen moeten nog steeds lessen volgen en meedoen met de basisvaardigheden, maar daarnaast werken ze ook aan hun eigen lessen. Dit noemen we challenges. Tijdens deze challenges kiezen leerlingen wat zij graag willen leren. De één kiest ervoor om gewoon uit de boeken te werken, terwijl een ander ervoor kiest om een jurk te ontwerpen. Op deze manier wordt de belevingswereld van een kind veel breder dan op een school waar een leerling simpelweg een rooster volgt.

Aangezien we afhankelijk zijn van de normen van de overheid, moeten we helaas nog steeds toetsen afnemen. Hier staan wij niet volledig achter, maar we zien ook dat het op dit moment niet anders kan. Wij gebruiken toetsen daarom voornamelijk formatief, waardoor de toetsdruk veel minder wordt ervaren. Toch merken we dat veel leerlingen al in de stress schieten zodra het woord ‘toets’ valt.

Er is vooral veel kritiek op de vraag of leerlingen de basisvaardigheden wel voldoende beheersen wanneer ze minder les krijgen. Het antwoord op die vraag kan ik momenteel nog niet geven, omdat we druk bezig zijn met onderzoeken hoe we dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen. Wel kunnen we een aantal andere conclusies trekken, die worden bevestigd door de vele bezoeken van externen die we hebben gehad. Onze leerlingen zijn hartelijk en ontvangen nieuwe mensen op een positieve manier. Ze zijn zelfredzamer, laten zien goed om te kunnen gaan met vrijheid en denken eerder in oplossingen dan in problemen.

Wat nu daadwerkelijk de beste onderwijsvorm is, blijft natuurlijk de vraag. Het is moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven, omdat iedere leerling baat heeft bij een andere leerstijl. Daarom is het belangrijk dat de leerling gebaat is bij het type onderwijs dat hij of zij krijgt. Soms is onderwijs leuker, maar is het voor een leerling lastig om de verantwoordelijkheid te dragen die daarbij komt kijken.

Een nieuwe omgeving zorgt dus ook voor nieuwe ervaringen, en die zal ik graag met jullie blijven delen.

Meneer Boompaal

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begint u de discussie niet?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *